måndag 5 mars 2012

Igår var det zumbaledigt...

...men vad gör det när man kan skilja av lammen från sina mammor. Puh, det är alltid ett rätt stökigt och svettigt "projekt", även om det nog gick ovanligt smidigt i år. I två av grupperna skulle alla skiljas av (ja, förutom en liten rackare som får gå hos sin mamma ett tag till) Då är det "bara" att locka in dom i lammkammaren, och sen stänga in dom. Som vanligt känner dom på sig att nåt är på gång, så en del håller sig undan... Sen flyttade vi lite tackor, dom som ska lamma i vår fick flytta in i lagårn, och dom som blivit avskiljda från sina lamm fick flytta ut i "maskinhallen".  Så långt gick allt bra, men sen skulle lammen flyttas....Lamm som precis blivit avskiljda från sina mammor, och ska flyttas för första gången, är inte helt samarbetsvilliga om man säger så.....det slutade med att vi som vanligt mer eller mindra fick lyfta in allihopa, pust.... Genomsvettig blir man, och rätt stressad av alla tackor och lamm som bäar som dårar!!!

Sen tog vi itu med gruppen där bara 8 lamm skulle skiljas av, jag letade på rätt lamm, och M lyfte ut dom. Sen ut med tackorna, som vid det laget hittat på spill av kraftfoder efter lammen där deras lammkammare varit... Dom blir som tokiga och gräver sig ner i bädden för att komma åt dom små kornen. Inte helt hälsosamt kan jag tänka.....mögeldoften sprider sig..... Ja, det är bara att hålla tummarna att dom inte blir dåliga. Sen var det ju ingen zumba på kvällen, så jag ägnade mig lite åt mitt skrivbord.....Puh....Satt och tittade på mina bokhyllor, och tänkte, "jag är ju bonde, ska man behöva ha två fulla bokhyllor med pärmar och mappar, liksom???"

Nu ska jag sätta lite fart, förra veckan var tjejerna sportlovslediga, så vi har inte gjort många knop. Ska börja med en tur till Dalvik och inhandla lite mer kraftfoder till lammen.

1 kommentar: