måndag 2 juli 2012

Och nu är gräset slaget......

Det blir snabba ändringar ibland. I söndags skrev jag att göra hö inte verkade vara med på kartan än överhuvudtaget. Men igår morse när jag kollade väderleksprognoserna så var yr, smhi och foreca helt plötsligt överens om att det skulle bli hyfsat väder fram till helgen!!! Så är man ju själv hemma med två sommarlovslediga barn, så det var bara och ringa till pappa och mamma. Pappa kom och slog av gräset, mamma dök upp och var med barnen. Jag gick upp på skullen och började pressa lite mer hö där. Magnus kom hem vid lunch, han ska försöka jobba halvdagar den här veckan. På eftermiddagen sprättade jag gräset och så pressade vi mer hö och hade upp på stallskullen.

På kvällen skulle Elsa och jag "bara" byta hage åt gruppen med ungtackorna. Några av ungtackorna hängde inte med när dom andra drog upp i nya hagen (och försvann i det tokhöga gräset som är nu...) Mimmi kämpade på som en liten dåre för att få över dom, men tillslut var det två som drog igenom staketet in till den stora gruppen som stod i hagen bredvid och blängde. Det gick att gå fram och få tag i dom så Magnus och jag puttade in dom i nya hagen, och så skyndade jag mig för att sätta på strömmen igen. Då lyckades dom såklart springa ut i gamla hagen igen, och en var så spattig så hon for ut på dyngstacken och upp på gamla utgödsligen. När hon gjort det två gånger så tog vi henne helt enkelt i skottkärran och körde ner henne  i hagen. Puh.... Sen flyttade vi stora gruppen. Rätt missnöjda får som fick gå ut på extremt övervuxet bete. Sen putsade jag ena fållan på kvällen, och så gick jag upp innan fem idag och tog den andra. Nu dricker jag kaffe och väntar på att barnen ska vakna.....

1 kommentar:

  1. körigt att vara bonde men skönt när höet är inne :-)

    SvaraRadera