fredag 20 januari 2012

sista lammen...

Japp, dom föddes inatt!! Magnus gick ut och kollade och kom in och sa att tackan satt igång. Skyndade ut, och kände efter, ben, ben, ben och ben.....Dom ville  visst ut samtidigt. Lirkade ut den första, men den andra ville inte få med sig huvudet så det tog sin lilla tid. När jag väl fick ut den så var det inte mycket liv i den. Den första kom snabbt på benen. Skrubbade och stökade med andra lammet, men det verkade inte bli nån fart alls på den. Försökte mjölka tackan, ( nåt jag brukar göra med alla, då vet jag att dom verkligen får i sig råmjölk, då har dom dessutom energi till att leta rätt på spenen sen) men den här tackan har det största juver jag sett på ett får, och skitsmå spenar. Icke handmjölkbara. Den ena juverdelen var det stopp i. Att hjälpa lammen hitta spenen är inte det lättaste, och speciellt inte när dom är halvt nere i bädden. Så det fick bli lite råmjölksersättning. Lyckades få det lilla sega att suga lite, men var helt säker på att den skulle dö.... Gick in och la mig ett par timmar, och när jag kom ut så var till min förvåning båda uppe på benen. Tackskrället gör det inte lätt för lammen, sparkar när dom ska dia. Så det blev en påse till råmjölk. Får se hur det hela slutar. Det är verkligen som upplagt för juverinflammaton iaf. (och ja, tackan står på slaktlistan...)

Nu ska jag ut och kolla en sväng i kylan. Fasiken vad kallt det är!!!!

Sen ska jag äta lite lördagsgodis... :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar