söndag 21 juli 2013

Baggsläpp.....

Äntligen dags för betäckning.... Lite gruvsamt i år med alla nya tackor och två ungbaggar som man inte alls vet om dom funkar. Lite väl stora grupper åt dom blir det också. Svårt att bestämma i år hur jag skulle gruppera, men till slut för att göra det lite enklare så fick det bli en grupp med 49 stycken som får hå med två baggar.... Får se hur det går. Tomas finullsbagge visste då vad det var frågan om, drog iväg med mig ut till hagen, och när jag skulle öppna trådarna stegrade han sig och smet iväg till fel grupp....nu får dom gå till tisdagen sen tar jag bort dom en dryg vecka.... Sen får dom gå ut igen till tackorna. Förhoppningsvis har dom satt snurr på lite hormoner!!!

Vägde igenom lammen också, men dom måste bli kvar några veckor till.... Suck!!!!

Hann en snabbis och plockade blåbär och lite hallon innan mjölkningsdags. Idag hos Jonas, igår mjölkade jag Pers fins kossor.





Tuppen är med o rensar blåbär.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar