måndag 1 juli 2013

Lääääängesen.....

Nu var det som sagt sisådär ett halvår sen jag skrev. Får väl ge det ett försök till igen då. Vad har hänt sen sist då?? En hel del faktiskt. Även om jag nu kunde önska att ännu mer faktiskt hade hänt och varit klart, men jag kan ju inte skylla på nån annan än mig själv...

Fårhuset är iaf på plats. Grävmaskinisten som gjort markentrepenaden dök hastigt upp och satte igång i februari nån gång. Kallt som sjutton var det emellanåt, och plinthålen fick ju inte frysa, så det var till och släpa gamla höbalar och fylla. Vet inte hur många gånger vi flyttade balarna i och ur hålen sen, men det var iaf väldigt skönt när det var klart och vi kunde elda upp dom!!! Sen kom fyra polacker måndag innan påsk och satte högsta fart, och fem dar senare var dom klar!!!

Sen pustade man ju ut lite, så blev det vårbruk och annat, och sen kom vi äntligen igång med att installera el och lysrör. Nu har Magnus satt upp allt, och nu väntar vi på att elektrikern ska komma och koppla ihop allt..... Jag väntar på svar från holländaren som säljer grindar, men han är ungefär lika snabb som jag, så det tar sin lilla tid.

Tackor hittade jag i Katrineholm och Skänninge. En grupp med finullskorsningar och en väldigt fin liten grupp med texeltackor. Totalt 96 stycken, och så har jag beställt 10 gotlandsfår och en bagge av bästa sort. Ger mig med det för i år, har lite för lite foder i år. I år är första gången vi inte tar nåt hö. Känns konstigt, det hör ju liksom till sommaren att man kör hö!!! Men jag har väl att göra ändå....

Klippte texeltackorna på lördagen, vet inte vad det var, men det var skitbesvärligt iaf. Var riktigt ilsk när jag var klar med dom 28..... Men tackorna var hur lugna och trevliga somhelst...

Den här veckan har jag för ovanlighetens skull nåt bokat varje dag. Idag var det doktorn, imorgon ska tjejerna och jag till frissan ( hon kommer väl gråta blod när hon ser våra bedrövliga kalufser), på onsdag ska jag till Helene och valla lite med Hilda, på torsdag ska jag med pappa till Brunnby på "bondedag", och på fredag har jag tänkt ta tjejerna på en tur till Orsa Björnpark. Kul med lite annat än bara slit och släp!!

Nu ska jag ut och fylla vatten och slå lite med lien till småbaggarna som har dåligt med gräs i sin hage.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar