fredag 4 mars 2011

adrenalin...

Som sagt, det är verkligen dags att skilja av lammen nu. Några är så stora så dom har lyckats ha sönder mina hemgjorda lammkammargrindar. Har reglerat öppningen mot en grind istället, men då har tackorna lyckats ta sig in där också. I morse när jag kom ut så var ett gäng tackor inne i lammkammaren, jag hade ut dom och gav dom kross. Det gick inte många minuter så var en av ungtackorna inne där igen. Ut med henne, gjorde öppningen lite mindre. Var ut i maskinhallen och fodrade, och när jag kom in i lagårn så var hon inne igen. Ut med henne igen och gjorde öppningen ytterligare lite mindre. La upp hö åt tackorna och tänkte att hon skulle ge sig. Nähä, hon och bara stirrade på öppningen, och när jag stod o fyllde vattenhinkarna så ser jag hur hon riktigt tar fart från ena änden och trycker sig igenom. Men då var jag så irriterad så jag öppnade grinden, fick tag i hennes bakben, och tjoff, så hade jag fått in henne hos tackorna utan lamm.
 Bra med lite adrenalinkick ibland, man känner sig nästan som Pippi Långstrump. Sen när jag la i en ny bal  efter lunchen så var ett helt gäng inne där igen, och dom var något missnöjda. Efersom jag kände mig lite vrångskallig så tänkte jag att "kan ni ta er in så kan ni väl ta er ut igen", och sket helt enkelt i dom. Jag fick  släppa ut dom sen när jag skulle fodra...
 Imorgon ska vi iaf skilja ifrån dom. Det kommer som vanligt bli oorganiserat kaos kan jag tänka mig. Men skönt när det är klart. Då är det bara att hoppas att tackorna inte får juverinflammation, eller att lammen blir dåliga i magen....
Hade tänkt följa med magnus ner till småland för att gratulera hans farmor som fyller år nästa helg, vi hade bestämt med magnus mamma att hon skulle sköta lagårn, men jag kände att jag ska nog stanna hemma ändå. Det blir lite mycket för henne att sköta, och så slipper jag oroa mig. Kan väl vara skönt att vara helt själv hemma en gång också.. Vad jag nu ska hitta på då ... :o)

Idag har det varit superhärligt väder på eftermiddagen. Varmt och soligt, och tjejerna tycker det är jättekul att var ute och leka nu. Skönt, men kollade in på vädret och det såg ut som det skulle dippa ner till -10 i helgen igen. Bläsch.........

Nu ska magnus ta en joggingrunda, får se om jag ger mig ut på en sen. Vi motionerar i skift!!

1 kommentar:

  1. Vill du hemskt gärna åka kan väl vi också komma och hjäpa Magnus mamma med gården/djuren. Då är vi ju 3 ovana själar, men jag lovar att vi nog skulle klara av att hålla djuren vid liv tills du kommer hem :)

    SvaraRadera