lördag 1 januari 2011

Årets första dag.....

började med ännu ett dött lamm. Igår så började dagen med att jag fick ett ensamfött rejält lamm på dryga 6 kg. Sen lammade en tacka på dagen, (själv, kors i taket!!) två, fina jättepigga lamm. På em så började en till visa tecken på lamningen. När hon legat och krystat ett tag, och inget hände, så gick  jag in och kände. Jag kände en blåsa, så jag tyckte vi kunde vänta lite. Strax efter så gick vattnet, och en stund senare så kom två ben fram. Det låg baklänges, så jag drog ut det. En liten ynklig stackare (knappt 2 kg). Med ut kom vad jag tror måste varit "fostersäcken", den var liksom lite tjock och konstig och det var nästan som "mögel" på den. Ett tag funderade vi om livmodern kommit med ut, men jag kunde gå in och känna i henne. Kände inget mer, bara lite hinnor och grejs. Vi avvaktade, och den där "fostersäcken"släppte och allt verkade frid och fröjd. Tänkte att nåt måste ju ända varit fel eftersomlammet var så litet. (Jag hade trott att tackan kanske skulle haft tre). Vi var ut sista vändan vid klockan elva på kvällen, och då var allt lugnt. Eftersom jag varit jättetrött och haft rejäl huvudvärk hela em så bestämde jag mig för att hoppa över nattkollen och gå ut lite tidigare istället.

Vid 5 kom jag ut på morgonen, och då har hon fått ett till, dött lamm. Det, och efterbörden, ligger dessutom PÅ det andra lilla lammet. Plockar snabbt bort det döda, och det lilla levande ser rätt medtaget ut. Det har nog inte kommit upp ock kunnat äta på en bra stund. Får hjälpa det till spenen, och den har iaf kraft kvar att dricka.

Det här årets lamning har inte varit rolig. Man undrar ju vad man gjort för fel? Och hur ska det bli om man har 200? Måste hursomhelst skaffa två nya baggar. Och det ska vara några som ska lamma kvar. Hoppas det kommer gå bra, och att inte fler är tomma. Man funderar ju på om man inte ska bli snabbköpskassörska istället....

Nu har jag varit rätt lat idag. Nu börjar jag dock få ångest, har svårt att lata mig, känner mig som en dålig människa. Så nu ska jag sätta fart och göra nåt!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar