söndag 30 januari 2011

Skrämselhicka....

I morse när jag kom ut till fåren och började fodra så fick jag se att ett lamm låg helt utsaget på sidan. Dom andra hade ställt sig att äta. Tänkte först att det var dött. Och såg genast framför mig hur lammen dog som flugor... Hoppade snabbt in till det och ruskade på det. Ingen reaktion. Tänkte att jag måste ta bort det från dom andra, så jag lyfte upp det och la ut det på gången. Då började hon vakna till. Gick för att hämta febertermometern, och då hörde jag hur det började bäa, men hon låg fortfarande kvar. Tog tempen, den  visade inte på nån feber direkt. Hon skuttade iaf upp, och jag släppte tillbaka henne. Sen hörde jag hur hon hostade rejät flera gånger, så jag antar att det var lunginflammation på gång. Hon har ätit som vanligt, men jag tänkte att jag tar det säkra före det osäkra så hon får en penicillinkur.......

Igår var Ewa här och vallade in fåren. Det gick bra, det var nån som moppsade sig lite, men Ewas hundar fixade det lätt. Sen gjorde jag ett pinsamt försök med Mimmi. Hade tänkt pröva med tre stycken inne i boxen idag, men Magnus kusin kom förbi så jag hann inte med. Ska göra ett försök imorgon...

Idag åkte vi skidor i trylämnet. Karin och jag tog sällskap runt 5 km- banan, och sen ett varv runt på sjön, ca 4 km. Magnus susade  två varv runt femman, och sen runt sjön. Han avslutade med att ramla rätt på näsan, så han fick snö innanför glasögonen...he he... Det var jättemycket folk därute.

Igår testade vi brunnsjöbergets bana. Den var rätt så jobbig, men kul. Avslutade med hamburgare på "Lappen"........

Nu sover tjejerna i sina sängar , så nu känns humöret lite gladare igen...

3 kommentarer:

  1. usch då. Knepigt! Kan det vara lunginflammation trots att de inte har någon feber?
    Det var INTE ett pinsamt försök. Det var bra jobbat! om du ska prova i boxen tror jag att det är bättre med fyra eller fem - tre kan vara lite för få så att de blir stirriga?

    SvaraRadera
  2. det verkar ju lite konstigt, men som sagt, tog det säkra före det osäkra!! ok, testar med fyra eller fem!!

    SvaraRadera
  3. Bild på Magnus önskas!!!

    SvaraRadera