tisdag 4 januari 2011

Ensilage...

Inatt så sov vi. Allihop. Hörde lite svagt när Magnus gick ut till fåren i femtiden, sen somnade jag om. Linna måste ha sovit som en stock, för hon vaknade inte ens när Elsa vaknade, hoppade ur sin säng, sprang ut i hallen, och ramlade med ett brak utanför hennes dörr.  När hon sen vaknade så var det första ho frågade mig " Mamma, vad gjorde du när jag somnat?"...Idag var vi inte som zombies iaf.

 En tacka lammade på förmiddagen, M var i skogen och jagade, så Linna var med och hjälpte till. Två pigga lamm blev det.

Vid lunchen kom mamma förbi, så M och jag kunde gå ut och märka lite lamm och greja lite. Magnus fixade med grävmaskinen, så vi fick äntligen fram en ensilagebal. Tackorna fick lite, dom tyckte nog det var riktigt gott. En kompis och hennes två barn kom förbi och kikade på lammen. En tacka hade gått undan och gick och bäade och slickade sig på magen, och när hon hållt på så ett par timmar så gick jag in och kände på henne, trots att det inte kommit nåt slem/fostervatten på henne alls. Jodå, kände klövar på en gång, trillingar hade hon. Dom var lätta att dra ut.

                                             pappa rullar ensilage.......

Och så tror jag att några av dom äldre tackorna kanske inte heller är dräktiga...... Dom har inte fyllt på i sina juver alls, men det var tre som jag vet tog lång tid innan dom fick nån färg på ryggen, så jag hoppas hoppas att dom lammar lite senare...

Nu sover tjejerna.  Linna ville att jag skulle sitta vid henne tills hon somnat, men vi kompromissade lite och jag sa att hon fick försöka somna själv en stund, och jag var brevid och städade badrummet. Men jag fick sitta en stund hos henne ändå. Hoppas hon sover inatt igen..

                                              Mary & Magnus......

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar