fredag 21 januari 2011

Livat värre..

blev det idag när jag skulle försöka flytta lite djur själv. Magnus och jag hade bestämt att vi skulle flytta ut några tackor och lamm ur största gruppen idag, eftersom han vanligtvis slutar tidigare på fredagar. Men han var på kurs och skulle inte komma hem förrens vid femtiden visade det sig. Tänkte att jag måste väl kunna göra det själv, hade ingen lust att vara ute där hela kvällen.

Mamma kom och var barnvakt. Jag gick ut och började med att flytta "lammkammaren", för där skulle dom icke dräktiga tackorna gå. Sen samlade jag ihop tackorna, och sorterade ut dom jag skulle flytta ut. Jaha, tämkte jag, det gick ju fint! Sen fick jag gå och leta  på lammen och lyfta in dom till sina mammor. Det gick ju också rätt så smidigt. Flyttade upp dom icke dräktiga tackorna där dom skulle vara. Tänkte nöjt att nu är det bara att hämta foderhinken och locka ut tackor och lamm.  Nähä...det var det INTE!!! Tackorna följde motvilligt med, alla lammen stannade kvar.... Att få med sig 17 lamm var inte det lättaste. Fick gå in och hämta Mimmi och tjejerna. Tänkte att Mimmi kanske iaf skulle kunna skrämma iväg dom.. Nä, dom brydde sig inte alls, blev bara ännu mer kaos. Satte fast mimmi som ylade som en galning. Vi försökte fösa lamm som sprang fram och tillbaka, upp och ner ur krubban. Jag fick fatt i några och sprang och släppte ut dom. Elsa hon satt i krubban och försökte hålla fast nån stackare...Den enda som höll sig lugn var Linna. Hon föste lugnt och sansat framför sig. Fick till slut ut dom. Då hade två lamm hoppat tillbaka, så vi fick leta innan vi hittade på dom. Jag vet, det finns helt säkert nåt smidigare sätt att göra på.....

Magnus kom och vi kunde fodra och göra klart. Rätt nöjda får tror jag. Utom dom ickedräktiga. Dom var svårt missnöjda. Bytte "paradvåning" mot en liten "skrubb".... Jaja, så går det...

Det bortadopterade lammet är nu accepterad av tackan. Idag på eftermiddagen har hon fått dia........Skönt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar