måndag 31 januari 2011

Ehh, är det där min hund???

Egentligen så skulle jag väl inte berätta om detta, för det kommer säkert låta vansinnigt löjligt...Men ok, jag bjuder på det....
Elsa och jag tog med oss Mimmi ut för att träna lite. Jag tog ut fyra tackor nere i hörnet av lagårn, det är inte så jättestort, kanske 4 gånger 5 meter.  Men jag tänkte att jag skulle försöka iaf. Det blev väl lite rörigt, tackorna var lite sådär "Åh, här måste vi lukta lite, åh här måste vi titta lite, åh vad är det här för nåt", typ. Jag hade sagt åt Elsa att hålla sig utanför, men jag hade  fullt sjå att hålla koll på Mimmi, så rätt vad det var så stod hon där med en skopa kraftfoder som hon tyckte tackorna skulle ha. Jag sa åt henne att gå bort, och det gjorde hon. Ut genom dörren till logen, och tackorna dom ville ju såklart åt kraftfodret, så dom trängde sig snabbt med ut....
Aahh, logen är inte världens bästa ställe för får att springa omkring på. Det är ganska mycket grejer och bråte, och på andra sidan spannmålssilosarna så är det en sädgrop. Med galler över, men små fårklövar åker nog igenom. Och där står även lite maskiner och en traktor. Fåren rundade silon åt vänster, så mimmi och jag tog högervarvet. När vi krånglat oss runt så såg jag inte fåren för dom stod bakom såmaskinen. Visade in mimmi under den i ena änden, sen skyndade jag mig fram i andra änden. Beredd på att fåren skulle komma hoppandes och sprättandes med en galen hund efter sig. Men vad får jag se? Fåren går snällt mot dörren, efter går en kolugn, avslappnad mimmi i sakta lunk...Öh, hur gick det där till liksom? Det ska ju vara full fart och fram och stoppa eller tugga på nån??!! Känner att jag står som  ett fån, men sen finner jag mig och går med ut i lagårn och öppnar grinden och tackorna går snällt in....Jag vet, jättelarvigt....Och det rörde sig om en förflyttning på kanske fjuttiga 20 meter. Men man ska väl vara glad för det lilla???

Idag vet jag inte vad det tog åt våran nykomling. Han var helt galen, var överallt, upp och ner i full fart. Det var nästan så man kunde tro katten var hög på nåt.


Brödrosten verkar vara en favoritplats.....Man kan ju undra varför.......

Idag blev det en sväng på skidorna igen. Imorgon ska jag nog vila.... Försökte ta en sväng med tjejerna här hemma, Elsa kom kanske 3 meter innan hon sparkade av sig, och Linna ramlade i en backe, så sen gav hon upp. Vilket tålamod dom har........

1 kommentar:

  1. Där ser du att det lönar sig - det finns där långt inne :-)

    SvaraRadera