onsdag 19 januari 2011

Nu är det bara 3 kvar...

att lamma. Det drog ut på tiden i år. Men jag ska erkänna att jag inte går ut på nätterna mer. Går en sista vända sent på kvällen, och så går jag ut vid fem på morgonen.

När jag läste godnattsaga för tjejerna så gick Magnus ut och kollade läget i lagårn, han kom in och sa att sista ungtackan börjat på att lamma. Jag läste klart och satt hos Linna tills hon somnade, (måste sitta hos henne annars somnar hon aldrig) sen gick jag ut. Det var bara att ta på sig handske och gå in och känna. Eller det var inte så bara, för hon var så trång så det tog mig flera minuter och en halv flaska glidslem innan jag ens kom in med handen. Ett tag tänkte jag att jag kanske var för tidig, men jag kunde känna "nåt" därinne. (jag trodde det var ett ben) När jag väl kom in så kände jag svansen på lammet, den låg alltså med rumpan först....Med lite blodstopp i armen så lyckades jag lirka fram benen, och sen var det bara att dra..... Sakta gick det, alldeles för sakta för ett baklängeslamm. Var helt säker på att den skulle bli kvävd, men den levde!! Var verkligen som en trasa, men hjärtat slog. Jag skrubbade och stökade lite med henne så hon kom igång. Mjölkade ur tackan lite råmjölk i nappflaska och gav lammet. När man drar så där i bakbenen så skuttar dom väl inte upp lika lätt som annars. Hoppas den klarar sig nu..... Får kanske mjölka ur henne igen i nappflaska.

På fredag ska vi flytta ut tackor och lamm i "maskinhallen". Det börjar bli trångt i lagårn. Fast jag inte fått så många lamm som jag önskat....

2 kommentarer:

  1. Vi måste nog komma ut och kika på lammen snart igen. Emelie tyckte ju det var så skoj :)

    SvaraRadera
  2. det lär ni göra!! dom växer fort, så snart är dom inte lika gulliga.......

    SvaraRadera